Samenleving verbindt bedrijven en de samenleving door middel van projecten met een maatschappelijke meerwaarde

Gilde Gezel

Het Gilde Gezel-project is een succesvol project van Bedrijf & Samenleving.

Jaarlijks doen 15-20 mensen een half jaar werkervaring op met de bedoeling om daarna sneller een betaalde baan te vinden. Na hun deelname zijn ze weer werkfit en klaar voor de arbeidsmarkt.

Wat is het Gilde Gezel-project?

Gilde Gezel is een bewezen concept van B&S, begonnen in een samenwerking met Pasmatch.

Deelnemen aan het arbeidsproces is voor veel mensen belangrijk. Soms lukt het gewoon niet om dat op eigen houtje voor elkaar te krijgen. Speciaal voor degenen met een bijstandsuitkering (in de gemeente Haarlem) en een afstand tot de arbeidsmarkt, is het Gilde Gezel-project.

Hoe werkt Gilde Gezel?

  • Kennismaking met Bedrijf & Samenleving
  • Vervolggesprekken met Desiree Terwee
  • Inzicht krijgen in kansen en mogelijkheden
  • Desiree pakt de telefoon en belt binnen het grote bedrijvennetwerk van B&S om een geschikte werkstage te vinden
  • Als dit gelukt is, volgt een werkstage van 6 maanden (zonder baangarantie)

Voordelen voor de kandidaat:

  • Werken aan (zelf)vertrouwen
  • Arbeidsritme opbouwen met behoud van uitkering
  • Weer meedoen aan de maatschappij
  • Gat in je cv opvullen
  • Vergroten van je kans op de arbeidsmarkt (werkfit)

Voordelen voor bedrijven:

  • Wij fungeren als HR-afdeling en selecteren een goede kandidaat
  • Zonder risico iemand een kans geven
  • Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO) zichtbaar maken
  • Zonder salaris en baangarantie toch een nieuwe medewerker
  • Het is een echte meerwaarde voor je bedrijf

Oproep voor bedrijven en instanties,
die werkzoekenden willen plaatsen.

Enthousiast geworden over de werkwijze van het GG-project?
Neem contact op met Desiree of Marijke om de mogelijkheden te bespreken.

“Bedrijven, als wij je bellen, geef mensen een kans!”

Desiree Terwee is de projectleider van Gilde Gezel en dit project heeft een speciaal plekje in haar hart.
Ze weet precies waarom GG zo’n succes heeft.

“Voordat mensen bij ons komen hebben ze al veel meegemaakt, zoals talloze afwijzingen op sollicitaties. Logisch dat hun vertrouwen is beschadigd. Soms duurt het maanden voordat iemand zich weer mens voelt, andere keren gaat dat sneller.”

Verbinders

“Hier is iedereen gelijkwaardig, we praten met elkaar, zoals je dat in een sociale setting doet. De sfeer is ontspannen en gemoedelijk. Je wordt gezien, krijgt een kop koffie en wordt serieus genomen. Wij zijn geen hulpverleners, maar verbinders. Samen ontdekken we wat er nodig is om iemand weer op de rit te krijgen. Door juiste partijen samen te brengen, ontstaan waardevolle connecties.”

“Al vanuit mijn vroegere werk, relatiebeheer op de arbeidsmarkt, weet ik hoe belangrijk het is voor mensen om deel te nemen aan de maatschappij. Daarom is het maken van de juiste match iets dat zorgvuldig moet gebeuren. Je kunt het verschil maken in iemands leven en dat geeft zoveel voldoening. De juiste match maakt iedereen blij.”

Een belangrijke boodschap voor bedrijven

“Als je door mij of iemand anders van Bedrijf & Samenleving gebeld wordt, geef mensen dan een kans. Je helpt ze er enorm mee én het is een meerwaarde voor je bedrijf.”

Bedrijven aan het woord

reclamebureau li moon

Reclame-bureau Li Moon

“Weer werken, geeft mij zoveel energie.”
Jan de Vries (60 jaar) werkte zijn hele leven in de marketing bij diverse uitgeverijen van tijdschriften, een sterk veranderende markt door de omslag van print naar online. Jan interesseerde zich al vroeg voor online en wilde zich daarin verdiepen. Wellicht te snel, want hij liep vaak tegen muren op.
“Ze geloofden nog niet in online en hadden er nauwelijks budget voor over.”

Toen zijn laatste contract niet werd verlengd, raakte Jan zonder werk. Langzamerhand verloor hij zijn vertrouwen ooit weer een leuke baan te krijgen. Dat veranderde gelukkig na zijn eerste gesprek bij Bedrijf & Samenleving.

“Desiree Terwee vertelde me om niet bij de pakken neer te zitten. Zij zag genoeg potentie in mij om werk te vinden. We onderzochten mijn mogelijkheden en ook waar ik gelukkig van zou worden. Ik vertelde over mijn interesse in online marketing, want die is altijd gebleven.”

Desiree ging op zoek naar een geschikte werkplek en had al snel beet. Reclamebureau Li Moon gunde Jan een kans, die hij met beide handen aanpakte. Het bleek een ‘match made in heaven’.

“Ik had een heel gezellig gesprek met eigenaren Bea en Alexander. Op mijn eerste werkdag had ik nog een jasje en een overhemd aan, maar dat is niet nodig. De sfeer is informeel. Weer werken gaf mij zoveel energie, ook sociaal gezien loop je veel mis als je niet werkt.”

De eerste tijd hield Jan zich vooral bezig met inbound marketing en leerde zo het bedrijf beter kennen. Wat meehielp, was dat hij door commercieel directeur Alexander Nijeboer werd ingewerkt.

“Ik werd gestimuleerd, gewaardeerd en voel mij nog altijd enthousiast.”

Over Bedrijf & Samenleving:

“Desiree is een warme persoonlijkheid met humor. Ze is heel belangstellend en belde regelmatig op.”

Na vijf maanden kreeg hij een halfjaarcontract als Merkadviseur

“Mijn online verworven leads, volg ik ook op. Ik bel de potentiële klant en inventariseer wat zijn/haar probleem of wens is. Daaruit volgen een advies en offerte. Mijn saleservaring aan de andere kant van de tafel komt daarbij goed van pas. Mij in korte tijd verplaatsen in de situatie van de andere partij en vervolgens een oplossing bedenken, past bij mij.”

De toekomst?
“Ik zit hier prima op mijn plek en krijg waardering voor mijn werk. Mijn halfjaarcontract is inmiddels verlengd met een jaar”.

Timothy Bakker

Ondanks 10 jaar kennis en ervaring in de grafische sector lukte het Timothy Bakker (32 jaar) na zijn ontslag niet om weer aan het werk te komen.

“Ik heb bij verschillende drukkerijen en printbedrijven gewerkt, zoals bij Johan Enschedé. Het was niet altijd leuk; de drie-ploegendienst bijvoorbeeld was heel zwaar. Ik kreeg er slapeloze nachten van. Dat miste ik niet, wel het letterlijke werken met mijn handen, zoals het opbouwen van (print)machines en het kalibreren van een robotarm.”

timothy bakker

Timothy had niet verwacht dat zijn werkloosheid zo lang zou duren en de impact was zo groot, dat hij last kreeg van somberheid. Zijn gesprek bij Bedrijf & Samenleving bracht hem op frisse nieuwe ideeën.

“Er werd niet alleen aandacht geschonken aan mijn arbeidsverleden, maar ook aan wat ik graag doe. Spelcomputers zijn mijn hobby en ik ben altijd bezig met het updaten van computers van anderen. Ik snap de gebruikte terminologie snel en help mensen graag aan een goed werkende computer.”

Bedrijf & Samenleving regelde een werkstageplaats voor Timothy bij het Nova College op het Servicepunt IT.

“Daarmee kwam nog een andere wens van mij uit; werken met jongere mensen, want de vergrijzing in de grafische sector is nogal groot.”

Timothy kwam bij het Nova College onder de vleugels van collega Niek Veldt, een ervaren stagebegeleider.

“Tim is zo’n 10 jaar jonger als de meeste van mijn stagiairs en daardoor serieuzer. Hij pakt alles goed op en ik ben blij met hem.”

Enkele maanden later gaat Timothy al alleen naar andere locaties om soms wel meerdere laptops van medewerkers of studenten gelijktijdig te updaten.

“Dan voel ik me een echte IT-er. De combinatie van hardware en software met het sociale aspect, vind ik geweldig. Dat iemand in paniek komt met een defecte computer en weer blij vertrekt met een werkende computer.”

Fulltime naar school gaan, is op je 32e geen optie meer, maar hij wil zich wel certificeren. Het Servicepunt IT is een pilotafdeling, waarvan nog niet zeker is of deze blijft bestaan. Ondanks die onzekerheid is de werkstage voor Timothy nu al geslaagd.

“Ik voel me met dit werk als een vis in het water en dat doet wat met je als mens. Ik had het niet beter kunnen treffen.”