Track the talent

Track the Talent

Track the Talent is voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs op ieder niveau, zowel theoretisch als praktijkgericht. Ze krijgen een kijkje in de keuken bij een bedrijf, waar ze misschien al eens langs zijn gefietst. Nu kunnen ze zelf zien hoe het er van binnen uitziet, wie daar werken en welke functies er zijn.

Zo werkt Track the Talent

Omdat elke doelgroep een kans moet krijgen om te ontdekken waar zijn of haar talenten liggen.

Veel leerlingen hebben geen idee wat ze willen worden of welke beroepen er eigenlijk zijn. Bij bedrijven daarentegen zitten ze te springen om gemotiveerd en gekwalificeerd personeel dat de handen uit de mouwen wil steken. Daarmee is Track the Talent voor alle partijen een win-winsituatie.

Daarom Track the Talent

In twee maanden tijd bezoeken de jongeren verschillende bedrijven en maken kennis met diverse werkzaamheden, die daar gedaan worden. Zo zien ze wat hen wel of niet aantrekt bij een bepaalde beroepskeuze. Het brengt ze op ideeën voor een stageplek of een leuke baan en helpt ze om betere keuzes te maken.

Het bedrijfsbezoek

De leerlingen krijgen in kleine groepen een professionele rondleiding door het hele bedrijf. Ze worden daarbij altijd vergezeld door een docent(e) van school en iemand van Bedrijf & Samenleving.

Een bedrijfsbezoek begint vaak met een presentatie over het bedrijf en duurt maximaal 2,5 uur. Tijdens de rondleiding komen alle bedrijfsonderdelen en beroepen aan bod, zoals schoonmakers, telefonisten, medewerkers werkvloer, vervoer, administratie etc.

De jongeren krijgen zo inzicht in welke beroepen en bedrijven er zijn, wat de werkzaamheden inhouden en welke vaardigheden ze nodig hebben.

Ook het kiezen van je werkomgeving is belangrijk. Stel je wilt receptionist(e) worden, dan is het een groot verschil of je in een hotel of sportschool werkt. Draag je liever nette kleding in een wat formelere sfeer of een sportieve outfit in een ongedwongen sfeer?

Certificaatuitreiking

Als de leerlingen alle bedrijven hebben bezocht en goed hebben meegedaan, ontvangen ze als beloning een certificaat. We maken er altijd een feestelijk moment van en zetten de leerlingen in het zonnetje tijdens de certificaatuitreiking. De meesten zijn dan ook apetrots als ze hun certificaat in ontvangst nemen.
En wij natuurlijk ook.

“Er zijn voor jullie heel veel mogelijkheden, ook na deze school. ”

Kick-off

Het startsein van de reeks bedrijfsbezoeken is een spannende gebeurtenis. Tijdens een interactieve quiz ontdekken de jongeren spelenderwijs, welke bedrijven ze de komende weken gaan bezoeken. De bedrijven lopen uiteen van de brandweer, een schoonmaakbedrijf, de bioscoop tot een wasserij. Voor ieder wat wils.


De quiz roept vragen op zoals:
“Kan ik dat wel, is dat niet veel te moeilijk?”

Een docent die al zeventien jaar jongeren begeleidt, drukt de jongeren een belangrijke les op het hart:
“Er zijn voor jullie heel veel mogelijkheden, ook na deze school. Heb je een droom en voel je dat je het kunt? Ga ervoor, dan lukt het!”

Oproep voor bedrijven

Als bedrijf meedoen met Track the Talent is heel gemakkelijk. Meld u aan en wij nemen contact op. De interactie met de kinderen is heel leuk en wanneer zij van school komen, herinneren zij zich nog het bedrijfsbezoek aan uw bedrijf. Een uitgelezen kans om aan gemotiveerd personeel te komen.

Bedrijven aan het woord

Pathé

Bioscoopketen Pathé is een plek waar jongeren als bezoeker komen, maar de meesten hebben er nooit aan gedacht dat je er ook kunt werken. Wat moet je dan allemaal doen?

Medewerker Jeron van Bilderbeek neemt ze mee achter de schermen:

“Klantvriendelijkheid is essentieel. Het klantcontact begint meestal bij de kaartcontrole. Je begroet de klant, checkt het kaartje op datum, tijdstip en of het een 16+film is. In dat geval controleer je ook de ID-kaart. Ook mag er geen eten en drinken mee naar binnen. Het werkproces bij Pathé is efficiënt, klantgericht en zit ook qua marketing slim in elkaar.”

“Weten jullie waarom onze roltrappen omgekeerd zijn? Je gaat met links naar beneden en wordt direct naar het buffet geleid. De geur van een popcornmachine verleidt bezoekers om popcorn te kopen. We poppen niet zelf, dat kost te veel tijd.”

“Van zoute popcorn krijgen mensen dorst en kopen een drankje.
De prijzen zijn hoog, maar eten en drinken horen bij de beleving van een avondje uit en daarom kopen mensen het toch.”


Docente Jolanda de Vries vult aan:

“Wat hij nu vertelt, is wat jullie bij handel leren.”

Aha! Hier en daar een begrijpende blik. Dan is het tijd om zelf aan de slag te gaan; popcorn en nachos scheppen.

“Weten jullie hoeveel dozen popcorn er op zaterdagavond doorheengaan? Twintig!”

De jongeren luisteren geconcentreerd en leren verder dat schoonmaken een belangrijk item is. Ze gaan zelf aan de slag met vuilniszakken en schoonmaakdoekjes en begrijpen dat de zaal schoon moet zijn voor nieuwe bezoekers.

“We hopen dat de jongeren iets geleerd hebben en komen solliciteren. Hoe langer je hier werkt, hoe leuker het wordt, omdat je alles beter begrijpt.”

Leerling Bilal

“Gisteravond in bed bedacht ik opeens dat werken bij Pathé iets voor mij zou kunnen zijn. De verdiensten zijn aantrekkelijk en het werk is leuk. Ik wil hier werken en ga meteen solliciteren.”

Docente

“Ik zie mogelijkheden om ons onderwijs nog beter af te stemmen op de praktijk. Ik ben ook stagebegeleider en vroeg de manager naar hun stagemogelijkheden. Daarin zit voor ons de meerwaarde.”

Newasco van Houten

80.000 kilo vuil wasgoed komt er wekelijks bij wasserij Newasco van Houten binnen en gaat weer hygiënisch schoon en netjes opgevouwen terug naar de eigenaar. Om dat voor elkaar te krijgen is een efficiënte productielijn opgezet.

Acht jongens van de Oost ter Houtschool (tweede klas) krijgen vandaag een kijkje achter de schermen. Na een korte bedrijfspresentatie mogen ze vragen stellen.

Welke beroepen zijn er allemaal?

“Je kunt bij ons werken als productieleider of -medewerker, servicemedewerker, vrachtwagenchauffeur, bij de technische dienst of op de administratie.”

Ryanda, personeelszaken

Wat doet een technische dienst?

Abdel, productieleider legt uit:

“Het onderhouden en repareren van alle machines.”

Ook vertelt hij dat Newasco het leveren van kwaliteit aan de klant zeer belangrijk vindt.

“Daarom hebben we een vuilkant en een schoonkant, dat zijn twee compleet gescheiden afdelingen om hygiënisch te werken en kwaliteit te waarborgen. Als we straks aan de rondleiding beginnen, trekken we allemaal een speciale jas aan.”

Gekleed in het wit gaan we richting de productiehal. De bedrijvigheid valt meteen op; werknemers rijden volle en lege karren naar hun bestemming of werken achter een vouw- of persmachine. Ook kun je tijdens het werk gezellig naar de radio luisteren. Dan is het tijd om zelf te ervaren wat er in de wasserij gebeurt.

Yoric (13) is enthousiast over het coderen van kleding en ziet zichzelf dat werk wel als bijbaan doen. Met een apparaatje scant hij de barcode van hangende kleding. Hij begrijpt ook waarom hij dit moet doen: “Dit is persoonlijke kleding en anders raakt het kwijt.” Alle nieuwe kleding die binnenkomt, wordt eerst voorzien van een barcode met alle persoonsgegevens van de eigenaar.

Waarom doet Newasco mee met Track the Talent?

Robert van Houten:

“Wij willen maatschappelijk verantwoord ondernemen en zijn een sociaal bedrijf. Onze slogan is niet voor niets ‘Voel je thuis’. Jaarlijks organiseren we drie feestjes voor onze medewerkers en op maandag staan er grote schalen fruit in de kantine. Deze kinderen komen over een paar jaar op de arbeidsmarkt en we hopen dat ze dan aan ons denken. Een wasserij is meestal niet het eerste waar iemand aan denkt.”

Volg ons